2024 választások

 A helytartó két szolga ura*

 

*Két úr szolgája című vígjáték nyomán (Goldoni)

                                                                                               

Bodó Sándor, a Hajdú 5-ös választókerület országgyűlési képviselő–helytartója a Haon-nak adott interjújában úgy fogalmazott:„a nehézség valamilyen szinten még a Covid mentálisan és fizikálisan is jelentkező utóhatásának tudható be. Emellett az energiaárak, valamint az infláció olyan erőpróba elé állította az önkormányzatokat, a magánszemélyeket és vállalkozásokat is, ami korábban nem volt tapasztalható.”

https://www.haon.hu/helyi-kozelet/2024/02/hajdu-bihar-hajduszoboszlo-puspokladany-bodo-sando-valasztas-ertekeles-fejlodes-haon                                                                                  

Június 9-én európai parlamenti és önkormányzati választások is lesznek Magyarországon. A jelenleg hivatalban lévő önkormányzatok októberig viszik a feladataikat.

Püspökladányban első ciklusát tölti a polgármester, Tóth Lajos. A TOP-pályázatok esetében némi elmaradás volt, de mára lezárultak a projektek Ezen programokat végül is a város teljesítette, csak ami ezelőtt hat évvel a forrásmegítélés szintjén a vármegye élmezőnyében tartotta a várost, az mostanra az árak változása miatt nem olyan látványos fejlesztést hozott.                                                                                                                       

Ezért érezhetik úgy Püspökladányban, hogy több volt ebben a ciklusban.”- mosdatta a város vezetőjét Bodó Sándor mintha már eldöntötte volna: „jól van ez így…” Ennek érzékelhető – egyben aggasztó - jele, hogy kiterjesztve „védőszárnyait”, szétteríti a felelősséget a többes szám alkalmazásával.  

 „Amiből nem szabad engednünk, és apró lépésekkel ugyan, de haladunk, az a 4-es főút 2x2 sávosítása Hajdúszoboszló és Debrecen között, ez most terv szintjén lényegében készen áll, de a közbeszerzés, a forrás odaítélése még hátra van ”Vajon kik lehetnek azok azengednünk- haladunk”? És hogyan lett ebből a személytelen „forrás odaítélése”?                                                                                                            

Püspökladány állapotára térve a helytartó megállapította: „A mostani tervek ambiciózusak. A zeneiskolánál nagyon komoly tartozásunk van, de a művelődési háznál látható a megújulás, tehát vannak eredmények.

Tartozásunk a tanuszoda megépítése, de nem adtuk fel, addig kell menni, míg az rendben nem lesz.. A másik az M4 építésének gyorsítása. Most Kisújszállás környékén jár az építkezés, az a vágyunk, hogy mire ott végeznek a munkával, addigra legyenek meg az engedélyes tervek a Püspökladányig való folytatásra.”  

 

A siker egy- (vagy két) főnök dicsősége, de a kudarc mindig közös...

 

Nyakunkon a választás

 

„A jelenlegi tudásom szerint a választókerületben a polgármesterek mindegyike indulni fog  a választásokon, arról is vannak hírek, hogy néhány helyen lesz majd kihívó,. Van értéke a folytonosságnak, és természetesen van értéke annak is, ha új szellemiség érkezik. De majd a választók véleményt mondanak, mi pedig ahhoz alkalmazkodunk” fejtette ki a helytartó

Püspökladányban az első ciklusát töltő Tóth Lajos polgármester újra indul és 

- ezek szerint - Bodó Sándor őt támogatja? 

2024.02.12-én ez VOLT 

a hivatalos 

információ

 

Alig múlt néhány nap, Bodó Sándor közösségi oldalán közzétette:

Ha ez az információ valós, akkor Vadász Ferenc, aki 2019-ben is a Fidesz polgármester-jelöltje volt, most újra belelép a „krokodiloktól hemzsegő” folyóba?

Túl azon, hogy a Fidesz-pártkatonának kötelező a parancs teljesítése, de még majdnem 4 hónapig Vadász Ferenc főállású alpolgármesternek Tóth Lajos a munkahelyi főnöke!           

Megtörténhet, hogy a kampányidőszakban a Polgármesteri Hivatalkét úr szolgája” lesz?

 

Vajon mit mond majd Bodó Sándor a következő találkozáskor Tóth Lajosnak?  

Bocs, egy hétig úgy volt, hogy Te leszel a jelöltünk, de zavar volt fent a toronyban...

 

Vagy ezentúl nem beszélnek semmiről városunk érdekében?

 

Vagy - Püspökladány tragédiájára - Bodó Sándor marad

 a két szolga ura       

 

A képviselő „kampányszorongása”

 

Úgy látszik, Bodó Sándorra rátört a „szükség”, mert - 12 év képviselői restség után - a vészesen közelítő önkormányzati és Európai Uniós választások előtt alig 4 hónappal  „pánik-üzemmódba” kapcsolt és ismét a „tűzoltást” választotta – az elkerülő út építése helyett.

A haon.hu vármegyei portálon jelent meg a hír:

https://www.haon.hu/helyi-kozelet/2024/02/gyors-beavatkozasra-van-szukseg-a-42-es-fouton-puspokladanyban

2024.01.31-én egyeztetés és helyszínbejárás volt Püspökladányban a 42. főút leromlott állapotával kapcsolatban.

 

Az útromlás fázisai

 

A 42. út Püspökladány átkelési szakaszát 1999-ben aszfaltozták Sárrétudvari 4212. útig.

A folytatásban 2005-2006-ban újították fel Ártánd Országhatárig - UNIÓS forrásból.     

2007-ben Románia és Bulgária csatlakozott az Európai Unióhoz,

Ennek hatására kiugróan növekedett az átmenő forgalom a 42. főúton:

 

Napi átlag Összes Teher személy kisteher busz közép nehéz pót nyerges

2005:   4860   602   3298   735  110    72  152  107   267

2007:  6823 1622   4168   781    69   371  272  109   862

forrás: Országos Közlekedési Adatbank

 

A könyörtelen kamionsereg károkozásai miatt már 2008-ban is csattogtak a csatornafedelek, ezért nyáron az M 4-est Biharnak! Civil Egyesület kezdeményezésére felmerült a 4 - 42. utak között a 3 km-es keleti elkerülő út terve. 

Az Önkormányzat cinikus késlekedéssel csak 2009. augusztus végén hozott támogató döntést:

 

88/2009. (VIII. 27.) önkormányzati testületi határozat

Püspökladány Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Püspökladány keleti elkerülő út nyomvonalaként az 1. illetve 1/M. változat bármelyikének megvalósulását támogatja.

 

2010: Jött a „fülkeforradalom”

 

A fideszes polgármester országgyűlési képviselő is lett. Az építési engedélyes elkerülő utat mégsem kezdték építeni. Városunk sorsa ebben az időszakban pecsételődött meg…Az áthúzódó gazdasági-pénzügyi válság, a polgármester ellen indult nyomozás és - a mai napig titokzatos – halálos balesete évtizedekkel vetette vissza Püspökladány fejlődését.

 

A 2011-es rendkívüli választásokon - a volt polgármesternél is alkalmatlanabb - pártkatonák örökölték meg a pozíciókat: júniusban Dombi Imrénét, októberben az alacsony részvétel miatt megismételt választáson - nagy nehezen a 4. fordulóban - Bodó Sándort választották meg..

Az új polgármester(asszony) 2011. június 14-én irodájában fogadta Orbán Viktort és felsorolta neki a város hiányosságait, benne az elkerülő út szükségességét. A korabeli híradás szerint a miniszterelnök határidő nélküli „dodonai” ígéretet tett:

2012-ben eldőlt a tervezett elkerülő út sorsa, az Orbán-kormány letiltotta a megépítését…

Ellenben a városunkon átvezető 42. úton tovább fokozódott a kamionok vonulása:

                    

Napi átlag  Összes Teher személy kisteher busz közép nehéz pót nyerges

2010:  4877  1282  2823  577    89  239  103  90   844

2014:  5066  1321  2942  602   92  246  106   93   870

forrás: Országos Közlekedési Adatbank

 

 

2014: Fogyott a türelem, majd a remény is   

 

Néhány héttel az áprilisi választások előtt megjelentek a polgármesternél az M4 autópálya nyomvonalának tervezői. A térképvázlatokból kiderült, hogy mégis van lehetőség az elkerülő útra. Ezért Civil és Egyesületi kezdeményezésre DEMONSTRÁCIÓ - sorozat kezdődött.

(Eredménye annyi lett, hogy - másfél évvel később, 2016-ban - leaszfaltozták a 42, út városi átkelési szakaszát Sárrétudvari 4212. útig.)

 

Mire kiderült 2014 októberben, hogy maradt a polgármester, visszajöttek az M4 tervezők és közölték: a Minisztérium véglegesítette az autópálya nyomvonalát, már nem lehet az elkerülőt hozzátervezni.

Közben elkezdődött az M4 Tisza-híd szakasz építése, ez alapján felcsillant a remény: még 2-3 év és Ladány határában is elkezdődik az autópálya-építés…

Alig fordult át a naptár 2015-re, februárban robbant az O1G–bomba! Orbán Viktor szakított az oligarcha Simicska Lajos vállalkozóval, ennek súlyos - Püspökladány és a térség lakosságának tragikus - következménye lett: a kormány szerződést bontott vele, leállította az M4 autópálya építését!

https://index.hu/belfold/2015/03/31/azonnal_leallitottak_az_m4-es_epiteset/

https://hu.wikipedia.org/wiki/Simicska_Lajos_2015-%C3%B6s_interj%C3%BAsorozata

3 évnyi „tetszhalál” után 2018-ban a Kormány elrendelte az M4 autópálya áttervezését, „szűkített”, leállósáv nélküli autóútra…

A Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára nyilatkozta: „a tranzitforgalom elterelését biztosítja az M35 és az M4-es autópálya már megvalósítás alatt lévő több szakasza.”

2020.09.04-én átadták az M4-es autópálya 30 km-es határszakaszát, de a városunkon átvezető 42. úton nemhogy csökkent, hanem nőtt és elviselhetetlenné fokozódott a kamionok dübörgése

 

Napi átlag Összes Teher személy kisteher busz közép nehéz pót nyerges

2017:   7587  1533   4915   846   70    81  143  262  1045

2022:   7662  1794   4780   816   53    75   121  334  1261

forrás: Országos Közlekedési Adatbank

 

 

2016: A 42. főúton 50 ezer tonna mozdul - naponta

 

Az új aszfalt csökkenti a zajt” – ígérték. Ladánynak csak ennyi jutott - elkerülő út helyett, De néhány hónap múlva már újra zörögni-csattogni kezdtek a csatornafedlapok. Ennek oka, hogy az évről-évre növekvő nagy tömegű és tengelyterhelésű tehergépjárművek folyamatosan rongálják a 42. főút szerkezetét.

Hiába „korszerűsítették” 11,5 tonnás tengelyterhelésre az úttestet és remélték a hatalmas tehergépjármű-forgalom okozta környezetterhelés végleges megoldását, ha a csapadékvíz-elvezető csatornarendszer lefolyó aknáinál állandó süllyedés történik a permanens nyomás, a rezgések és az ütődés-sorozatok miatt.

A napi 50 000 tonna árut szállító 4-5 tengelyes kamionok - a fedlapokon átdöccenő - kerekei 6000 - 8000 ütést mérnek minden napon minden csatorna-fedélre és betonalapjára!

 

202?:   A végleges megoldás

 

1999-2007 között a 42. úton még töredéknyi volt a kamionforgalom és a környezetterhelés is.

De 2007. január óta háromszorosára növekedett a kamionok mennyisége, törvényszerűen az általuk okozott kár is.

Minden évben 550-650 ezer kamionnak 2-3 millió kereke zúzza a csapadék-aknák betonfalait.

 

14 éve - 2010. márciusban - még a Bajnai-kormány engedélyezte az elkerülő út tervét.

 

Most 2024-ben Bodó Sándor országgyűlési képviselő színlelt rádöbbenéssel nyilatkozza:

Gyors beavatkozásra van szükség Püspökladány belterületi szakaszon”

 

Kötelező feltenni az alapvető és lényegre törő kérdést:

Mennyit tett Bodó-Pató Sándor-Pál - képviselősége 12 éve alatt - a végleges megoldást jelentő 42. elkerülő út megépítéséért?